.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اختصاصی شمال نیوز؛
سهمیه سیزدهم، سهم کیست؟!
مدتی است که بخاطر انتشار خبر افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان کنونی مازندران در مجلس نهم، تکاپوی جدیدی در بین شهروندان و مسئولان مازندرانی برای احراز شرایط اخذ سهمیه مذکور ملاحظه می شود که ...
سهمیه سیزدهم، سهم کیست؟!

مدتی است که بخاطر انتشار خبر افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان کنونی مازندران در مجلس نهم، تکاپوی جدیدی در بین شهروندان و مسئولان مازندرانی برای احراز شرایط اخذ سهمیه مذکور ملاحظه می شود که با توجه به نزدیکی زمان انتخابات مجلس که در 12 اسفند ماه 1390 انجام خواهد شد، احتمال تبدیل شدن آن به مشاجرات میدانی و سهم خواهی های منطقه ای و ناسیونالیستی کاملاً محتمل است!

نظر به اینکه از هم اکنون شاهد فعالیت سایتها و اظهارات سیاسیون و نیز چهره های مدیریتی و اجتماعی شهرستانهای مختلف برای توجیه واریز این سهمیه به حساب شهرستان زادگاهی آنها شده ایم، لازم می دانم متذکر شوم که ترویج دیدگاههای منصفانه تر و واقع گرایانه تر از سوی فرهیختگان استانی و شهرستانی، کمک شایان توجهی به کاهش تنش های منطقه ای و اجتماعی خواهد کرد.
تذکر اینکه در این رابطه برخی از چهره ها با استنادات قانونی به ارائه آمار های سرشماری و برتری نفوس و فزونی جمعیت اشاره کرده و برخی نیز گستردگی مساحت و وسعت جغرافیایی را معیار برتری قرار داده و برخی دیگر نیز به توجیه موقعیت های خاص مثل دوری از مرکز و یا میزان محرومیت و نیز مرکزیت های مختلف پرداخته و هر یک از آنها ساز خود را زده اند که طبعاً در چنین آشفته بازارهایی، نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

البته شاید مقصر اصلی این ابهام زائی ها، بنحوی اولین مقامات استانی انتشاردهنده این خبر بوده اند که به ذکر کلی آن مبنی بر افزوده شدن یک نماینده به نمایندگان مازندران اکتفاء کرده و در این رابطه اولاً نام حوزه مورد نظر و ثانیاً معیار احراز شرایط اخذ سهمیه را اعلام نکرده و عملاً زمینه را برای این مشاجره آتی مستعد نمودند.
قانونی که چنین امتیازی را برای مازندران به ارمغان آورده، صراحتاً به افزایش تعیین شده جمعیت شهروندان در هر دوره ده ساله اشاره کرده که طبعاً این اشاره مربوط به حوزه های موجود انتخاباتی بوده و شامل کلیت استانی نمی گردد، فلذا باید دید که کدام حوزه انتخاباتی در ده سال گذشته موفق به احراز شرایط استاندارد افزایش جمعیت موردنظر قانون انتخابات شده است؟
در این رابطه پیشنهادهای متعددی، رسانه ای و محفلی شده اند که علیرغم قانونی نبودن دلایل برخی این نامزدی ها و صرفاً بخاطر انعکاس فضای اجتماعی استان و کمک به تحلیل مناسب تر عقلای قوم از وضعیت فعلی، به ذکر اهم آنها می پردازم:
1-اضافه شدن یک نماینده به حوزه رامسر و تنکابن
-توجیه جمعیتی ندارند.
-توجیهات اصلی چنین پیشنهادی، موقعیت استثنائی رامسر در شبکه جهانی گردشگری و گستردگی شهرهای ساحلی در حوزه تنکابن و مهمتر از آن استقلال و ایجاد شهرستان جدیدالتاسیس عباس آباد می باشد.
2-اضافه شدن یک نماینده به حوزه چالوس و نوشهر
-توجیه جمعیتی ندارند.
-توجیهات اصلی این پیشنهاد، محوریت و مرکزیت جغرافیایی و امکاناتی چالوس در شهرهای غرب استان، کثرت استقبال گردشگران و اقامت گزینان جدید از کلاردشت، قدمت چالوس و گستردگی جغرافیایی آن است.
3-اضافه شدن یک نماینده به حوزه آمل
-توجیه جمعیتی دارند.
-توجیهات دیگر این پیشنهاد، محوریت و مرکزیت آمل در محاسبه جغرافیایی استان، محوریت اقتصادی و صنعتی آمل و نیز سابقه تاریخی این شهر به عنوان پایتخت علویان است.
4-اضافه شدن یک نماینده به حوزه قائم شهر، سوادکوه و جویبار
-توجیه جمعیتی ندارند.
-توجیهات اصلی این پیشنهاد، تعدد شهرستانها و شهرها، محرومیت گسترده، گستردگی جغرافیایی، وسعت مساحت و بعد مسافت، محوریت اشتغال و کارگری و قابلیت های گردشگری است.
5-اضافه شدن یک نماینده به حوزه ساری و میاندرود
-توجیه جمعیتی دارند.
-توجیهات دیگر این پیشنهاد، مرکزیت استانی، گستردگی جغرافیایی، وسعت مساحت، قابلیت های گردشگری، استقلال شهرستان میاندورود، محوریت اقتصادی، کثرت مشکلات ساری بخاط میزبانی از شهروندان استانی و نرخ رشد جمعیتی بالای ساری است.
6-اضافه شدن یک نماینده به حوزه بهشهر، نکا و گلوگاه
-توجیه جمعیتی ندارند.
-توجیهات اصلی این پیشنهاد، تعدد شهرستانها، گستردگی جغرافیایی، پیشینه تاریخی و قابلیتهای گردشگری ، محرومیتهای معیشتی و محوریت اقتصادی و صنعتی است.
همانطوری که قابل ملاحظه است فقط حوزه های بابل و بندپی و نیز بابلسر و فریدونکنار فاقد ادعای احرازند که دلیل آن نیز اخذ سهمیه دوازدهم در دو دوره فبل بوده که فعلاً توجیه برجسته ای برای چنین تقاضائی ندارند!
حالا باید با چنین فشردگی در تقاضا به سمت تک سهمیه ای رفت که در وادی عرضه قرار دارد و مسئولین باید بسیار محتاطانه وارد عمل شده تا تنش های ناشی از آن اولاً به گستردگی حضور مردم در صحنه های اتخاباتی لطمه نزند و ثانیاً اتحاد نیم بند شهرستانهای استان را دجار آسیب نکند و باز هم شاهد و شنیدار آواهای جدایی خواهی و مرکزیت خواهی و سهم خواهی و خودخواهی عده ای به این بهانه نباشیم که حقیقتاً پیکره کم توان مازندران در مسیر پیشرفت و توسعه، خسته تر و زخمی تر از حد و اندازه تحمل این همه ناخوشایندی هاست!
پیشنهاد می گردد که مثل دو دوره قبل از قبل معلوم کنید که سهمیه سیزدهم به چه دلیلی و متعلق به کدام حوزه است و نگذارید با طرح ادعاهای رسانه ای، هر مسئله ای را به کشکمکش استانی تبدیل کرده و با روان مردم که دائماً دنبال حل مشکلات اساسی خود حداقل در رابطه با اشتغال بیکاران استان اند، بازی شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

حيدري 31 فروردين 1390
خسته نباشيد!
از شمال نيوز ساري آمل پرست جز اين توقعي نميره
اما خداييش مقاله تابلويي بود!!
حسینی 31 فروردين 1390
ساری با توجه به مرکز استان بودن و اینکه باید از توان کافی برای دفاع از حق استان در مجلس و دستگاه اجرایی کشور برخوردار باشد و همچنین رشد جمعیت بالای آن و با توجه به اینکه پرجمعیت ترین شهر و شهرستان مازندران است(جمعیت شهرستان ساری بیش از 550 هزار نفر و جمعیت مناطق سه گانه شهر ساری بیش از 300 هزار نفر تخمین زده می شود) و گستردگی مساحت و همچنین استقلال شهرستان میاندرود گزینه اول و اصلی افزایش تعداد نمایندگان مجلس است و باید این سهمیه به ساری اختصاص داده شود، همچنین به دلیل عوامل یاد شده دیدار با نمایندگان ساری برای مراجعه کنندگان و مردم ساری بسیار دشوار و گاهی غیرممکن است.
عبداله 1 ارديبهشت 1390
حوزه شرق استان به علت گستردگی و جمعیت بالای آن و شهرستان میاندرود به علت نوپا بودن نیاز به یک نماینده برای حوزه نکا و میاندرود یه نمایده مستقل داشته باشد خیال بقیه هم راحت باشد بهترین و عادلانه ترین پیشنهاد است .
احسان 1 ارديبهشت 1390
معیاری که در قانون ذکر شده جمعیت است.
نا شناس 1 ارديبهشت 1390
از ما نشنیده بگیرید اما دو شهرستان تنها گزینه های این عمل هستند
1. چالوس
به هزاران دلیل اما دلیل مهمش این است که آقای x قراره کاندیدای این شهر شود
2 رامسر
چون در این شهر هم چون آقای x دیگری خواهد آمد احتمال استقلالش از تنکابن زیاد است
بقیه شهر ها را بیخیال شوید
فرشاد راعی 2 ارديبهشت 1390
چطور آمل توجیه جمعیتی ندارد؟ من واقعاً تعجب میکنم، شهرستان آمل با بیش از 390 هزار نفر جمعیت و نزدیک به مرز 400 هزارتایی و دو نماینده ای قرار داره. در ضمن شهرهایی که دو نماینده دارند نباید سهمیه دیگری در حال حاضر دریافت کنند که در غیر این صورت به گونه ناعدالتی دیگری در استان به وجود می آید. شهرهای کم جمعیت هم که تکلیفشان معلوم است. آمل در وسط استان مازندران قرار داره و به گونه ای برای تمام مازندران هست. این شهر با وجود نداشتن صنعت دولتی 46 درصد صنعت و 64 درصد صادرات استان رو در اختیار داره. قله دماوند که به قولی نماد مازندرونه در آمل قرار داره که به دلیل تضعیف آمل از سوی برخی مقامات مازندران تهرانی ها و پایتخت نشینان ادعای تملک این قله در تهران رو دارند. علاوه بر این ادعای پلور و لاریجان را هم دارند.
اگر آمل توجیه جمعیتی ندارد، خب راهکار که دارد، اگر زمانی محمودآاد و سرخرود را به بهانه تکمیل جمعیت و گرفتن نماینده از آمل جدا کردند، حالا دوباره سرخرود و برخی از روستاهایی که اصالت آملی دارند را به آمل بازگردانید تا آن کسری ده هزار نفره جمعیت کامل شود. چه دلیلی دارد که زادگاه طالب آملی در محمودآباد باشد و یا اینکه روستای شومیا که اهالی آن خود را آملی میدانند در محمودآباد باشد؟ این از توجیه جمعیتی. ! یعنی فقط بخاطر 10 هزار نفر؟؟؟؟؟؟؟
تمام توجیه هایی که برای شهرهای دیگر کردید را آمل دارد، از جمله اینکه این شهر یک شهر توریستی، تاریخی، کشاورزی، صنعتی و علمی است و در وسط استان و در یکی از مدخل های ورودی استان قرار دارد.
فقط مازندران 3 ارديبهشت 1390
من با پیشنهاد میاندورود و نکا موافقم ، تا الان فکر می کردم که آمل بهترین گزینه است البته بعضی دوستان بد نیست جمعیت ها رو درست بگن ساری چطوری گزینه ی اوله وقتی کلا ۴۹۰ هزار نفر جمعیت داره حالا جالبه خودش دو تا نماینده داره ! قانون اینه به ازای هر ۱۵۰ هزار نفر یک نماینده ! اگه از نظر رشد جمعیتی بخواهید بگویید بابلسر نکا در ۱۰ سال اخیر بیشترین درصد افزایش جمعیت رو داشته اند یعنی ۳۰ درصد! آمل هم از نظر جمعیتی و گستردگی و نکا و میاندرود با هم این توجیه دارند فکر می کنم بهترین گزینه اند . آمل سقف جمعیتیش برای نماینده جدید ۱۹۰ هزار نفره و نکا و میاندورود با هم ۱۷۵ هزار نفر . راستی ما قایم شهرم داریم که توجیه جمعیتی داره کی گفته نداره ، خواهشا این آقا بره یکم اطلاعاتشو زیاد بعد اینجا واسه ما ..... بگه! آخه آدم حسابی کجا دیدی این معیارهایی که گفتی به کار ببرن ، معیار فقط جمعیتو از این چیزای جغرافیایی ، دیگه دوری از مرکزو ، مرکز استان بودن که نشد معیار !!!
امیر حسینی 3 ارديبهشت 1390
سوادکوه شرایط لازم را داراست.محرومیت سوادکوه، بعد مساحت و جمعیت و توانمندیهای مختلف و...
فقط مازندران 4 ارديبهشت 1390
شمال نیوز چرا اضافه شدن نماینده به رامسر و تنکابن رو منتشر نکردی نکنه از چیزی میترسی !!
آقای .......... دلش خواسته میتونه زورشو داشته خرش میرفته نماینده بهشهر و نکا رو برده شهر خودش شهری که تو معیار های جغرافیایی آخری بود و هیچ برتری نداشت
آمااا شرق مازندران با 310 هزار نفر و 40 هزار نفر جمعیت بیشتر نسبت به تنکابن و رامسر باید 1 نماینده داشته باشه والاه
نا شناس 15 ارديبهشت 1390
حق خوری و بی منطق حرف زدن در مازندران زیاد شده است. من نمیدانم این چه جور منطقی است که آمل با 390 هزار نفر باید 1 نماینده داشته باشد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.061 seconds.